Speel video
Gratis verzending in België vanaf €50
  • Het verhaal achter 10 JAAR DE BESTE KAMER
  • Reageer naar de auteur.
    Elien Lanssens

Het verhaal achter 10 JAAR DE BESTE KAMER

Het verhaal achter 10 JAAR DE BESTE KAMER

Deze week is het exact 10 jaar geleden dat we onze hoekwinkel openden op het creatieve Buda-eiland in Kortrijk. Uit ons impulsieve idee is een (web)winkel gegroeid, hoe zot is dat? We willen met jullie graag enkele anekdotes delen die ons verhaal als ondernemer vertellen. Geen lijst met chronologische feitjes maar een persoonlijk naslagwerk van de momenten die spontaan naar boven kwamen. Het was (en is nog altijd) een zoektocht: hard werken, blijven investeren, creatieve oplossingen bedenken maar het geluk hebben om elke dag met onze passie bezig te zijn. Of toch bijna, want soms is het minder instagramwaardig en moeten we gewoon poetsen of boekhouden.

Bedankt om hier te zijn en bedankt om ons deel te laten uitmaken van jullie interieurs. Velen volgen ons al sinds het begin en zagen onze winkel en ons leven groeien. Klaar voor onze ‘How it’s going’ vs ‘How it started’?

1. We klinken op 10 JAAR DE BESTE KAMER (2023)

Klinken op 10 jaar de beste kamer

We appreciëren elk bezoekje dus kom binnenkort zeker nog eens langs! Heel oktober trakteren we met een feestelijke winactie. En op zaterdag 21 en zondag 22 oktober klinken we samen tijdens ons open design & drinks weekend.

2. Zweedse meren en bossen, maar weinig design (zomer 2013)

Zweedse camping

In de zomer van 2013 broedden we op een plan. We reageerden eerder nogal impulsief op de ‘starter in de stad’ oproep van de Kortrijkse marketeer Kurt Ostyn. En we stonden voor de keuze: wagen we de sprong met ons ‘betaalbaar design’ concept? We hadden nul winkelervaring, maar wel veel goesting om iets nieuws te proberen. Dus daar in Zweden tijdens onze zomervakantie gingen we op zoek. We googelden Zweedse meubelmakers en trokken op pad. Achteraf gezien niet de meest efficiënte manier om eigentijdse merken te vinden, maar we leerden bij. Vanuit de lokale camping, met fenomenaal zicht maar wankele internetverbinding, schreven we onze eerste Facebook post om de start van onze winkel aan te kondigen.

3. De echte beste kamer (oktober 2013)

de beste kamer portret

We werkten keihard om ons idee van de grond te krijgen op het album van Stromae dat zijn doorbraak betekende en de duistere tonen van Kavinsky. (Ja, wij zijn van die mensen die muziek kunnen linken aan belangrijke momenten. Zo kozen we later trouwens Nightcall ingezongen door London Grammar als openingsdans op ons trouwfeest in 2016. Maar enfin, we dwalen af.) We lagen er ook nachten van wakker, maar op 11 oktober 2013 gingen de deuren van onze designwinkel open. Vanaf het begin combineerden we de webshop met een fysieke locatie om langs te komen. Al was het pand wel erg klein en werd de opening gevierd in de naburige Broeltorens. Ook over de keuze van de naam hebben we onze slaap gelaten. Achteraf gezien zijn we wel heel blij dat ‘Designeiland’, ‘Twist’ of ‘Eliento shop’ het niet gehaald hebben 😉 Onze naam ‘de Beste Kamer’ is een knipoog naar vervlogen tijden toen elk huis slechts één mooi ingerichte kamer had waar op zondag de gasten werden ontvangen. We maakten deze klassieke portret foto in de beste kamer van Tom's grootmoeder in Kortrijk.

4. Spreading the design virus (najaar 2014)

Spreading the design virus 2014

Ja, je leest het goed, we hadden het toen al over een virus. Een creatief design virus maakte zich meester van onze winkel, toen ondergebracht in Rolls conceptstore vlakbij de Grote Markt. De expositie ‘Design viral’ met jonge Belgische ontwerpers werd geleid door Cas Moor tijdens het stadsparcours van de Biënnale Interieur beurs. We vulden de winkel met honderden schuimblokjes van Quinze & Milan die het virus voorstelden en lieten ze woekeren in onze winkel, over de nieuwe producten heen. We leerden tijdens die periode Atelier Belge, Stefaan De Croock, Tim Baute en Kaai 7 beter kennen.

5. A Belgian village in Milaan (voorjaar 2015)

A Belgian village Milaan

We ontdekten de designbeurzen van Keulen, Parijs en Milaan. Duidelijk een vlottere manier om nieuwe merken te leren kennen. De eerste Scandinavische namen die we binnen haalden, waren String wandrekken en Bloomingville decoratie. Al snel volgden Ferm Living, Normann Copenhagen en HAY. Naast de beurzen gaf het ontdekken van de stad ons minstens evenveel inspiratie. We herinneren ons vooral het creatieve stadsparcours tijdens de Salone del Mobile in Milaan in 2015. De Belgische delegatie had er een designdorp gebouwd met tuintjes, serres en een hottub. Toen beseften we dat België zijn plekje verdiende in de designwereld met namen zoals Serax, Filip Janssens en Atelier Belge.

6. De verborgen kerstmarkt op Overleie (december 2015)

Verborgen kerstmarkt Overleie

In september 2015 verhuisden we onze winkel naar het historisch pand in de Overleiestraat. We kwamen in een warme, ondernemende buurt terecht. De eerste editie van de verborgen kerstmarkt  op het binnenplein achter nummer 3 was memorabel. Lokale standhouders met originele cadeaus, warme dranken en lekkere hapjes zorgden voor een stroom aan mensen langs en doorheen de winkel. Maar de vele warme wafelijzers en hete glühwein ketels zorgden voor overbelasting van het net waardoor de stroom het regelmatig liet afweten in de winkel. We verpakten er cadeaus bij kaarslicht.

7. Urban jungle pop-up met Ferm Living (najaar 2016)

Urban jungle pop up Ferm Living

Scandinavische merken zijn heel sterk in de juiste sfeer neerzetten in huis. Zo kwam Ferm Living met een vernieuwend gamma ‘green living’ producten om meer groen in huis te halen. Van planten staanders tot plant boxen. De objecten waren eenvoudig vormgegeven om gemakkelijk een frisse groene touch aan je interieur te geven. Een trend die bleef, want we zijn nog steeds fan van groen in huis. In het najaar van 2016 waren we dan ook trots om een Ferm Living pop-up shop te hosten nabij onze winkel. De juiste accessoires, de herkenbare Ferm Living styling en de planten kon je er meteen bij kopen.

8. Elien gaat all-in voor de winkel (Slovenië, zomer 2017)

Elien gaat all-in voor de winkel

We nemen blijkbaar onze grootste beslissingen als we op reis zijn 😉 In de zomer van 2017 gingen we rondtrekken in Slovenië, het moet immers niet altijd Scandinavië zijn. En daar tijdens ons verblijf in de hoofdstad Ljubljana beslisten we dat het tijd was om een nieuwe stap te zetten voor de winkel. We hadden de voorbije jaren keihard gewerkt voor de winkel (naast een andere job), vele late uren geklopt en geïnvesteerd in onze passie. En daar op dat ingesloten terrasje bij een Oosters gerecht, beslisten we dat Elien haar huidige job zou stopzetten om de winkel all-in te kunnen doen.

9. Te enthousiaste stock sale met Momo (voorjaar 2018)

Stock sale Momo

Net zoals thuis, verzamelden we heel wat materiaal doorheen de jaren. We wilden nieuwe merken starten, maar we moesten eerst plaats maken door onze stock op te ruimen en toonzaalmodellen te verkopen. Daarom besloten we om een grote stock sale te organiseren. We deden het niet alleen, onze buren van kinderwinkel Momo deden mee. Design voor groot en klein aan lage prijzen. We richten een loods in nabij de Leie en het werd een succes. Al snel bereikte onze mobiele betaalsysteem zijn maximum capaciteit, waardoor er een ellendig lange rij stond om af te rekenen. Maar jullie bleven geduldig, waarvoor dank. We besloten wat drankjes uit te delen en muziek op te leggen om het wachten te verzachten.

10. Het jaar dat ons leven op zijn kop zette (2020)

Het jaar 2020

Dat een tweeling krijgen ons leven zou veranderen, dat hadden we verwacht. Al was de impact wel iets groter dan gedacht. Maar dat wordt door alle nieuwe ouders onderschat, niet? Enerzijds bracht de lockdown ons de nodige rust om enkel te focussen op onze jongens. Maar tegelijk kwam de onrust opzetten of onze winkel zou overleven als die gesloten moest blijven. Niets vreemder voor een ondernemer om geen klanten te ontvangen in je winkel. Want elke actie en communicatie die je doet, is bedoeld om meer mensen over die drempel te krijgen. Gelukkig hadden we al een online winkel die op poten stond en konden we rekenen op jullie grote lokale steun. Dat jaar ging onze stock sale noodgedwongen online door, en dat is een formule die we konden behouden.

(Foto's door Delphine Dedeken, Carlos Versieren, David Barbe, Ma'foto en eigen archief)

  • Reageer naar de auteur.
    Elien Lanssens